LOOPBANDEN – looptraining thuis

banner-fitneesking-blog1

De loopband – of treadmill – is één van de populairste fitnessapparaten. Vooral in de winter is het een geliefd alternatief voor een looptraining buiten. Geen toeval, want wandelen of lopen is één van de natuurlijkste bewegingen in het dagelijkse leven, ons hele leven lang. De loopband overleeft met gemak alle trens en hypes in de fitness-wereld overleefd.

SUPER COMFORTABEL

Een loopband in huis halen is wel zo prettig. Je hoeft niet te verplaatsen naar een fitnessclub om tussen bezwete mensen te gaan trainen. Handig is dat je ook thuis lekker in je eigen douche kan springen, weg van alle vervelende blikken. Of je hebt na je werk geen tijd of zin om in het donker of bij slecht weer nog een paar rondjes te gaan lopen of te joggen. En trainen in een vertrouwde omgeving met streepje muziek, kijken naar je favoriete tv-programma of multitasken met andere cyberactiviteiten, is ook een plus. Onthoud wel dat lopen op een loopband toch nog net even anders is dan op de weg of bospad.

 

WAAROM EEN LOOPBAND KOPEN?

Logisch als eerste vraag? En even vanzelfsprekend lijkt het antwoord: om te lopen. Maar het is nuttig om even langer en dieper op het antwoord in te gaan. Hoeveel kilometers wil je per dag of per week afleggen? Wil je eerder hardlopen, joggen of wandelen op de loopband? Is het om calorieën kwijt te spelen, spiermassa op te bouwen, uithoudingsvermogen of cardiotraining? Of om je vroegere hardloopniveau terug te hervinden? Gewoon ‘lopen’ als antwoord is dus maar één van de redenen.


BUDGET

Een loopband is geen goedkoop speeltje. En toch heeft 90% van de kopers geen flauw idee van hoeveel ze willen uitgeven aan een loopband. Als je enkel wilt wandelen op de band, dan heb je geen model voor een marathonloper nodig. Als je je uithoudingsvermogen wilt opvolgen, dan is een model met een hartslagmeter nuttig. Wil je echt kunnen hardlopen dan is een model met een breder en langer loopvlak en krachtiger motor aangewezen. Vooraf je maximaal budget vastleggen in functie van je gewenste mogelijkheden is geen overbodige luxe.

 

WELKE SPIEREN TRAIN JE?

Een loopband is ideaal voor conditie-, cardio- en looptrainingen. De hellingshoek die de band aankan geeft je mogelijkheid om de beenspieren extra te trainen en om te gaan variëren door een brede waaier aan parcours te simuleren met verschillende hellingen. Een grotere helling extra belasten de spieren van het onderlichaam (billen, dijen) en de buikspieren. Het calorieverbruik versnelt tot 4x bij een helling van 20%!


BESLISSINGSCRITERIA

  • Ruimte: waar staat de loopband? Vermijd namelijk dat de loopband uit het zicht staat, want dan vergeet je hem na een paar maanden. Of gebruik je hem veel minder frequent. Is de vrije ruimte vrij beperkt, kies dan voor een opvouwbaar type.
  • Gebruikers per dag: wordt de loopband door 1 persoon gebruikt? Of door alle leden van het gezin? Dagelijks of sporadisch, recreatief of intensief gebruik? Als je een gezin hebt van 5 personen – 2 volwassenen met 3 kinderen – dan kies je een duurder model dat verschillende snelheden aankan, diverse fitnessprogramma’saanbiedt, uiteenlopende gebruikersprofielen opvolgt en uiteenlopende gewichtsklassen van lopers aankan.
  • Gebruiksduur per dag: gebruik je de loopband maar 10 minuutjes per dag om even te wandelen, dan volstaat een basismodel. Normaal gebruik is 30 minuten lopen per dag elke week. Dan kies je al een betere kwaliteit loopband met breder loopvlak en extra’s zoals een hartslagmeter. Loop je langer of professioneler, dan ga je een stap omhoog in niveau van kwaliteit.


VERGELIJKING TOESTELLEN

  • Motorvermogen: het aantal pk’s van het ‘piek’-vermogen zegt daarbij veel, maar niet alles. Let ook op het geleverde ‘continue’ vermogen. Voor lopers die onder hellingshoeken willen trainen moet een motor minsten 3pk continu vermogen kunnen leveren. Ook voor personen vanaf 90kg moet de motor zwaar kunnen trekken.
  • Loopvlak: een gemiddeld loopvlak is 140x40cm terwijl de wat bredere 50x150cm zijn. Een breder loopvlak is veiliger, stabieler en loopt prettiger dan een smaller exemplaar. Zeker als je bij hoge snelheden niet altijd een rechte lijn kan aanhouden. Kijk ook naar de dikte en materiaal van de loopplaat: uit metaal en dikker is uiteraard beter (zeker voor mensen > 70kg). Ook belangrijk: aantal millimeters dikte van de loopmat. Een een tapijt van 1,5mm verslijt minder snel dan een van 2mm.
  • Geluid: Je wilt de buren niet wakker maken met je sportieve ochtendloopje. Het geluidsniveau geeft een idee van de kwaliteit: hoe stiller, hoe beter de gebruikte materialen en technische eigenschappen. Schakel de loopband in op de hoogste snelheid en luister naar het geproduceerde geluid. Het aantal decibels is afhankelijk van de rollers waarover loopband voortbeweegt. Hoe groter de rollers, hoe minder toeren ze moeten maken om de loopband eenzelfde snelheid te geven.
  • Gewicht van de loopband: voor regelmatige bandlopers is een zwaarder toestel een goede optie. Ook lopers met meer gewicht kiezen voor een zwaarder – en dus stabieler – toestel. Gewicht is meestal ook een goede indicatie van de gebruikte (metalen) materialen en constructiekwaliteit.
  • Dempingsysteem: hardlopen is belastend voor de knieën en gewrichten. Ga na of de loopband een schokabsorberend systeem heeft. Een loopplaat van 18mm kan beter veren dan ééntje van 20mm maar de laatste is robuuster voor intensiever gebruik. Een looptapijt van 1mm is aan de dunne kant en meer belastend voor de knieën. Langlopers opteren voor een dikker en duurzamere loopmat van 2mm.

EXTRA’S

  • Hartslagmeter: het handpulse systeem waarbij de sensoren in de handvaten zijn verwerkt komt standaard het meeste voor. Let zeker op de terugkoppeling van de metingen aan je trainingsprogramma. En of het toestel andere meetsystemen zoals oorpuls, borstband of polsmeter ondersteunt.
  • Ergometer: voor een weergave van de prestatie in watt, snelheid en afgelegde afstand. Je volgt de hoeveelheid verbrande calorieën die je verricht tijdens het hardlopen en maakt het vergelijken van inspanningen in verschillende trainingssessies eenvoudig. Let ook op de ergonomische kwaliteiten van de console en het display zoals schermgrootte, leesbaarheid, achtergrondverlichting, …
  • Trainingsprogramma’s: ondersteunt de loopband de drie basisprogramma’s: cardiotraining, vetverbranding en intervaltraining. Let op de voorgeprogrammeerde programma’s en de mogelijkheden voor persoonlijke trainingssessies in te stellen. Sleutelcriteria zijn de regelbare snelheid en de instelbare hellingshoek.
  • Opvouwbaar: een inklapbare loopband bespaart een hoop ruimte thuis.
  • Garantie: de garantie die een fabrikant aan zijn product meegeeft zegt iets over het vertrouwen in de kwaliteiten van zijn product. Ook is het fijn om een wat langere garantie te hebben voor het geval er iets stuk gaat aan de loopband.

4 MODELLEN

United Brands biedt 4 semi-professionele loopband modellen. De Reebok Jet 100, Reebok 200, adidas T-16 en DC Athletics New York Runner zijn uitstekende keuzes voor:

  • afdoende continu vermogen
  • wandelen, jogging en hardlooptrainingen met comfortabele afmetingen
  • revalidatie-, cardio- en conditietrainingen dankzij de fitnessprogramma’s
  • schokdempende loopmatten voor bijkomend comfort
  • ergonomische consoles en displays die makkelijk te bedienen en af te lezen zijn
  • volautomatische regeling van de hellingshoek van de loopband/weerstand
  • voorgeprogrammeerde fitnessprogramma’s die tijd, snelheid, afstand, en hartslag meten
  • compatibel met Polar hartslagmeting technologie
REEBOK JET 100 REEBOK JET 200 ADIDAS T-16 DC ATHLETICS NY RUNNER
Afmetingen (in cm (l x b x h)) 171 x 78 x 139 177 x 80 x 140 187 x 84 x 135 193 x 88 x 148
Motorvermogen / Piek (in pk) 2 2.25 2.75 / 5 3
Snelheid (in km/u) 0.8 – 16 1.0 – 18 1.0 – 18 0.8 – 20 km/u
Hellingshoek (in %) 0 – 16 0 – 12 0 – 15 0 – 15
Inclinatie Automatisch Automatisch Automatisch Automatisch
Loopvlak (in cm (l x b)) 130 x 43 140 x 48 153 x 51 150 x 54
Demping rubber + Air Cushion Deck rubber + Air Cushion Deck Special Cushioning Deck Ultra Impact Absorber
Display LCD – backlit LCD – backlit LCD – backlit Ultra HD LCD backlit
Programma’s 24 24 24 12
Maximum gewicht (in kg) 110 110 130 140
Garantie (in jaar) 2 2 2 2
 
Programma’s[2] Tijd Tijd Tijd Tijd
  Afstand Afstand Afstand Afstand
  Snelheid Snelheid Snelheid Snelheid
  Calorieverbranding Calorieverbranding Calorieverbranding Calorieverbranding
  Hartslag Hartslag Hartslag Hartslag
 
Extra’s hoofdtelefoon ingang hoofdtelefoon ingang hoofdtelefoon ingang bodyfat meting
bekerhouder bekerhouder bekerhouder hartslagprogramma’s
Polar compatibel Polar compatibel Polar compatibel USB voor MP3 aansluiting
speakers speakers speakers tablethouder
ventilators ventilators ventilators bekerhouder
AUX-aansluiting
Polar-compatibel

LEVERING & INSTALLATIE

Dit product wordt aangeboden in samenwerking met FitnessKing. Na bestelling en betaling neemt een verantwoordelijke van FitnessKing contact met je op om de levering en installtie te regelen. Het bestelde product wordt binnen de 5 werkdagen bij je aan huis afgeleverd en ter plaatse geïnstalleerd en geconfigureerd zodat het direct gebruiksklaar is. Je krijgt ook een professionele uitleg over de mogelijkheden van het toestel, hoe het te gebruiken en hoe het te onderhouden.