SPEEDO BIKE FIT – Fiets. Zwem. Presteer.

Speedo-Fit-Banner

VOORDELEN VAN ZWEMMEN VOOR GEEST EN LICHAAM

Zwemmen houdt je fit en gezond. Maar ook landtrainingen hebben hun eigen specifieke voordelen. Speedo heeft experten gevraagd om een crosstrainingsprogramma uit te werken dat het beste van beide werelden combineert. Zodat de prestaties van de ene training de resultaten van de andere sport helpen verbeteren.

Wist je dat:

  • met 30 minuten doorzwemmen kun je 200-350 kcal verbranden wat overeenkomt met ongeveer een uur landtraining
  • zwemmen heeft een gunstige invloed op je vetverbranding
  • zwemmen is een goede cardiotraining, ideaal voor ouderen, zwangere vrouwen en voor blessureherstel
  • wetenschappelijk onderzoek aantoont dat regelmatig 30 minuten zwemmen het risico op vroegtijdig overlijden kan verminderen
  • zwemmen is een full body workout en verbetert de bloedcirculatie door de ledematen
  • zwemmen is ideaal als krachttraining en bevordert de spierkracht van de armen, benen, buik en rug
  • omdat water je vrijwel gewichtloos maakt, is de impact op gewrichten 90% minder dan bij landsporten
  • één keer per week 30 minuten zwemmen, energieniveau’s een significante boost geven

BEREID JE LICHAAM VOOR EN HET SUCCES ZAL VOLGEN

Youtube interview with Richie Porte en Mark FosterOm één van de beste wielerprofs te worden, legde Richie Portede zwaarste parcoursen af binnen zijn sport. En wat hielp hem dit te bereiken? Als ex-zwemmer evolueerde Porte over triatlon naar wielrenner. Van 3 sporten naar 2 wielen. Maar zijn voorliefde voor het water is zijn geheime wapen in het wielrennen.

Mark Foster, meervoudig Europees en Wereldkampioen zwemmen, begrijpt hij als geen ander welke voordelen zwemmen bij het verbeteren van de prestaties, o.a. in het uithoudingsvermogen en ontwikkelen van spierkracht, in andere sporten kan brengen.

Het perfecte duo om voor Speedo een serie trainingsplannenop te stellen die het voor iedereen mogelijk maken om niet alleen een beter wielrenner te worden, maar een fittere persoon in het algemeen.

FIETS. ZWEM. PRESTEER

Klaar voor de start? Welke voordelen brengt zwemmen nu voor een prof wielrenner zoals de kopman van BMC Racing?

  • Zwemmen traint een aantal cruciale spiergroepen die je tijdens het wielrenner optimaal gebruikt. In de eerste plaats de beenspieren, maar ook de buikspieren en armspieren mogen in het wielrenner niet onderschat worden. Met zwemmen train je ze allemaal optimaal.
  • Trainen in het water heeft het voordeel dat je meer weerstand ondervindt, zonder dat de druk op bepaalde punten van je benen, zoals je knie- en heupgewrichten, wordt gefocust. Met andere woorden een zwemtraining is even efficiënt als een gewichtstraining in de fitnesszaal, maar met een veel bepertker risico op overbelasting van de gewrichten, spieren en dus ook de kans op een blessure.
  • Zwemmen is rustgevend. Chillen in het zwembad geeft je mentale rust na een intense training op het land. Volledig en sneller opgeladen kan je op de fiets terug aan de startlijn verschijnen.
  • De diepe ademhaling die je in het zwembad gebruikt, helpt je enorm op de fiets. Je uithoudingsvermogen verbetert, waardoor je de pedalen nog langer rond blijft trappen.

De voordelen van de crosstraining zwemmen-fietsen voor Richie Porte en Mark Foster

Voor Richie Porte is er geen twijfel: “Zwemmen is gewoon een fantastische manier om in vorm te blijven. Het helpt voor alles”.

RICHIE & MARK TOP TIPS

Gooi het door elkaar – Wissel zwemslagen, afstanden en trainingsprogramma’s af. Op deze manier krijg je een volledig work-out. Op deze manier kan je je ook op voor jou zeer specifieke doelen richten.

De Speedo Fit zwemkleding is gericht op Body Positioning. Het ontwerp met compressiestroken en stabiliteitsnaden houdt je in de meest hydrodynamische (horizontale) positie in het water. Het verhoogt je efficiëntie en optimaliseert je zwemhouding.

Varieer je tempo – Veranderingen in je tempo, van rustig tot maximale inspanning, zijn ideaal. Hierdoor is het mogelijk om langer te trainen en aan verschillende doelen te werken – zoals vetverbranding, vergroten van longcapaciteit of snel herstellen van zware trainingen en blessures.

Trap het eruit – Pak, na een lange training op de fiets, een kickboard en maak een regelmatige beenslag voor een actief herstel met lage intensiteit.

Voeg training fins toe – Door training fins te gebruiken, beweeg je sneller door het water. Dit voelt niet alleen goed, het zet ook je benen meer aan het werk door de toegenomen weerstand.


ZWEMTRAININGSPROGRAMMA’S VOOR FIETSERS

Ontdek de trainingsprogramma’s ontwikkeld door Mark Foster in samenwerking met Richie Porte op:

SPEEDO.NL > PRODUCTS > TRAININGSPLANS > SWIM/BIKE

De trainingsschema’s zijn downloadbaar in PDF formaat en gesorteerd naargelang je doelstelling:

  • Longen (ademhaling),
  • Benen (spierkracht),
  • Uithoudingsvermogen (energielevels) en
  • Herstel (recuperatievermogen).