Touwspringen is een van de meest complete volledige fitness workouts

Al wie dat niet springt … mist een gezonde, goedkope en unieke methode om fit te blijven. Touwtjespringen doet ons denken aan de kindertijd en het speelplein. Maar het is een effectieve en complete workout om je lichaam fit, slank en gezond te houden.

KINDERLIJK EENVOUDIG

Nee, een springtouw is niet alleen maar iets voor kinderen! Touwtjespringen is een perfect afslankmiddel en heeft bovendien ook nog vele andere voordelen. Als je regelmatig touwtjespringt en voor een schema kiest dat cardiotraining en spierversteviging combineert, kun je je amuseren en tegelijkertijd een strakker lichaam krijgen. Niets dan voordelen dus.

Een senl video-overzichtje van de voordelen van touwspringen.


9 VOORDELEN VAN 'ROPE SKIPPING'

  1. Gewichtsverlies en vetverbranding: touwtje springen stimuleert je metabolisme en calorieverbranding. Een half uurtje springtouwen verbrandt al snel tussen de 400 à 500 calorieën voor een eprsoon van 70 kilo. Vergelijkbaar met een halfuurtje hardlopen. Als je dit combineert met een aangepast, gebalanceerd dieet dan is het een ideale manier om gewicht te verliezen.

  2. Coördinatie en evenwicht: het springen met ene touw traint je op het afstemmen van je handbewegingen op het springen. Het stimuleert de werking van je hersenen en zenuwstelsel en hand-oog-coördinatie. Het helpt je om scherper en alerter te reageren. Je voelt je fitter.

  3. Beenmassa: naarmate je ouder wordt, wordt je beenstructuur brozer en minder dicht. Regelmatig touwtje springen helpt om dit effect te verminderen of zelfs om te keren. Je beendergestel wordt geactiveerd en blijft steviger en flexibeler.

  4. Cardiotraining en longcapaciteit: touwtje springen lijkt kinderspel, maar is zeer intensief. Het stimuleert je bloedsomloop, helpt je hart efficiënter te pompen en verhoogt de zuurstofopname van je longen. Hierdoor vermindert het risico op hart- en vaatziekten. En op ziektes als spataderen, diabetes, depressie, … Je hebt minder stress en voelt je gezonder.

  5. Weersonafhankelijke workout: fietsen, hardlopen, joggen zijn aangename buitensporten als het weer mee zit. Touwtje springen neemt weinig ruimte in en kan makkelijk indoors worden beoefend. Comfortabeler zeker tijdens de herfst- en wintermaanden. Alleen opletten dat je de hanglampen niet meeneemt met je touw.

    Bekijk de voordelen van touwspringen versus joggen.



  6. Compact en goedkoop: een springtouw is goedkoop en duurzaam fitness accessoire. Makkelijk op te bergen. Gaat lang mee door de robuuste kunststof materialen. En relatief goedkoop. Met een paar kwalitatieve fitnessschoenen voor schokdemping is het een efficiënte fitness workout.

  7. Volledige fitnesstraining: touwtjespringen versterkt het uithoudingsvermogen van je spieren over je hele lichaam, niet alleen in je benen. Het activeert de belangrijkste spiergroepen over heel je lichaam. De draaibeweging van het touw activeert je bovenlichaam en de spieren in de armen, borst en schouders.

    Het aan- en ontspannen van de buikspieren houdt je taille strak en slank. De repetitieve sprongen houden je heup-, enkel en kniegewrichten soepel en traint de beenspieren die steviger worden zonder in volume toe te nemen. Wat helpt om prestaties op te drijven en blessures te voorkomen.

  8. Eindeloze variaties: eenmaal je het springen onder de knie hebt, is er een waaier aan mogelijkheden en variaties. Op muziek jumpen. Alterneer tussen sprongen op één voet, dubbele sprongen, kruisen van het springtouw, de knieën optillen, sprongen naar links/rechts, naar voren/achteren... laat je verbeelding de vrije loop! Touwtjespringen verveelt nooit.

    Inspiratie nodig? 75 variaties in touwspringen om je blijvend te motiveren.



  9. Geen excuses: touwtjespringen is goedkoop en efficiënt. Je hebt er weinig ruimte voor nodig, tenzij in de hoogte. Geen dure uitrusting of kleding noodzakelijk. Makkelijk binnen te doen. Pak je springtouw en springen maar!


TIPS & TRICKS

  • De juiste lengte van je springtouw: ga met een voet op het midden van het touw staan. De handgrepen moeten nu tot je schouders komen.

  •  Gebruik de juiste houding:

    • kijk recht voor je uit,
    • houd je bekken recht,
    • spring op je voorvoeten en met licht gebogen knieën om overstrekking te voorkomen,
    • breng het touw in beweging vanuit de polsen,
    • hou je ellebogen dicht tegen je lichaam en handen op heuphoogte.

De onderstaande video toont je de meest voorkomende fouten die beginners maken.

  • Bouw je training geleidelijk aan op:

    • Begin altijd met een lichte warming-up.
    • Kies voor kleine sprongen: van te grote sprongen word je veel sneller moe en verlies je sneller je evenwicht.
    • Wissel korte minuten touwtjespringen af met cooling-downs, lichte workout oefeningen of rust.
    • Om het wat moeilijker te maken bestaan er springtouwen met verzwaarde handgrepen of verzwaarde enkelbanden.
    • Denk eraan om verschillende oefeningen af te wisselen zodat je training dynamisch blijft en je niet gaat vervelen.

Hieronder vind je een voorbeeld van een 10-minuten springtouw training. Op dezelfde webstek vind je nog meer intensieve/basic/vetverbrandende springtouwsessies.

 

ASSORTIMENT NIKE SPRINGTOUWEN (en overige fitness accessoires)

Combineer voor nog meer impact je springtouw met een pols- of enkelgewicht. De Nike fitness accessoires zijn verkrijgbaar in de United Brands stores of UB Webshop.

NIKE FITNESS ACCESSOIRES - Springtouwen en gewichten